Realistisch solliciteren

augustus 12, 2014 at 11:46

Blog Leerschoon MV | Realistisch solliciteren

Hoe voorkom je dat je nieuwe baan een teleurstelling wordt?

Solliciteren is een grappig spel. De sollicitant zet zijn beste beentje voor en verkoopt zichzelf zo goed mogelijk. De organisatie doet precies hetzelfde. Zij verkoopt de functie en organisatie ook zo goed mogelijk.

Ook leuk aan zo’n psychologisch spel is: ik weet, dat jij weet, dat ik weet, ….. etc. Omdat beide partijen weten dat zij zichzelf verkopen, trekken ze 20{bb424865dd66988ea20786012c1a7cc147adc192840b43e8cfb858ea798119ff} van de elkaars mooie verkoopverhaal af. Omdat ze dit van elkaar weten, versterken ze hun verkoopverhaal met nog eens 20{bb424865dd66988ea20786012c1a7cc147adc192840b43e8cfb858ea798119ff}.

De verwachtingen over een weer worden steeds groter en groter. Dit kan alleen maar leiden tot teleurstellingen bij de nieuwe medewerker en de organisatie. Twee mogelijke gevolgen:

  1. De prestatie van de nieuwe medewerker is onder de maat: de medewerker heeft zich te goed verkocht en voldoet niet aan de verwachtingen. De werkgever voelt zich bekocht. Dit leidt uiteindelijk altijd tot onvrijwillig ontslag.
  2. Lage commitment van de nieuwe medewerker: de organisatie maakt de hooggespannen verwachtingen niet waar en de medewerker wil weg. De meest voorkomende reden dat mensen weg willen bij een organisatie is dat de beloften niet worden nagekomen!

De kosten voor de werkgever zijn hoog: wervingskosten, inwerkkosten, begeleiding, salariskosten, verlies aan productiviteit omdat iemand meestal pas na een half jaar volledig productief is, kosten voor ontslag en de kosten voor het vinden van weer een nieuwe medewerker.

De kosten voor de nieuwe medewerker zijn ook hoog: carrière breuk, werkloosheid, een goede baan opgegeven voor een nieuwe werkgever, opnieuw een nieuwe baan zoeken en moeten uitleggen waarom de laatste baan “mislukt” is.

Hoe kun je dit als sollicitant voorkomen?

Door realistisch te solliciteren. Realistisch solliciteren wil niets anders zeggen dan dat je:

  1. Zelf(!) zorgt dat je een realistisch beeld van de werkgever, de functie en de mensen krijgt.
  2. Zelf zorgt dat de werkgever een realistisch beeld van jou krijgt (vaardigheden, vakkennis, motivatie, je persoonlijkheid en toekomstvisie)

Let gedurende het sollicitatieproces op de volgende onderwerpen: normen en waarden van de organisatie (hoe ga je als bedrijf met je klanten en met je mensen om), vrijheid binnen de baan (mag je zelf beslissen of wordt er voor je beslist en gedacht, werkindeling, werktijden, prioriteiten), carrièremogelijkheden (loopbaanbeleid?), mogelijkheden tot opleidingen, managementstijl (mens of meer taakgericht?), werkomstandigheden en uren.

Doe goed vooronderzoek: staat de werkgever bekend om zijn goedepersoneelsbeleid, zijn er veel reorganisaties geweest de afgelopen 5 tot 10 jaar en wat zeggen (ex-)werknemers op de sociale media? Hoe omschrijven betrokken derden de cultuur van de werkgever, wat zijn op internet de klachten over de dienstverlening of producten?

Slimme vragen tijdens de sollicitatie
Functie en organisatie:

  • Deze functie heeft veel uitdagende kanten. Wat vond de vorige medewerker het lastigst in deze functie?
  • Ik hou van een uitdaging. Wat zijn de meest stressvolle aspecten van deze functie?
  • Welke type mensen zijn succesvol in uw organisatie?
  • Welke drie zaken zou u willen veranderen bij uw: afdeling, leidinggevend kader, cultuur
  • Wat waarderen uw medewerkers (klanten) het meest in uw organisatie. Wat zouden zij willen veranderen?
  • Wat zijn de meest belangrijke punten die uit de medewerker tevredenheidsonderzoek naar voren komen?

Over jezelf:

  • Geef aan onder welke managementstijl je het best excelleert.
  • Geef aan wat je meest aansprekende resultaten zijn, maar ook over de moeilijkheden die je tegenkwam.
  • Vertel hoe je als persoon in elkaar zit: waar ligt je passie, waar liggen je interesses op niet werkgerelateerd gebied.
  • Geef aan hoe je als persoon en als professional je jezelf ontwikkeld hebt.
  • Wat zijn jou belangrijkste leermomenten geweest, van welke managers heb je het meest geleerd
  • Geef aan op welke facetten van de functie je jezelf moet inlezen of wil sparren met een expert.

Niemand voldoet 100{bb424865dd66988ea20786012c1a7cc147adc192840b43e8cfb858ea798119ff} aan een functieprofiel, als je op de belangrijkste punten te weinig ervaring hebt is het verstandiger om niet te solliciteren.

Na het eerste sollicitatiegesprek (voor de definitieve handtekening onder het contract):

  • Vraag om een rondleiding
  • Draai een dagje mee op de afdeling
  • Vraag of je met de voormalige functionaris mag spreken

Na deze aanpak heb je een realistisch beeld van de functie, de mensen en de organisatie. Je kunt nu een goede afweging maken of je succesvol zult zijn bij deze nieuwe werkgever. Indien ja: een stevig potje onderhandelen over arbeidsvoorwaarden, opleiding, volgende carrière stappen. Indien nee, een goed gesprek waarin je aangeeft waarom op dit moment je niet de goede kandidaat bent voor de functie.

De belangrijkste tip: laat je niet verblinden. Blijf je gezonde verstand gebruiken en bij “bij twijfel niet inhalen”.